
OV wil groeien maar stroomnet zit vol
Het Nederlandse openbaar vervoer, met name in de regio Rotterdam, wil fors groeien om de bereikbaarheid en duurzaamheid te verbeteren. De RET werkt aan een hogere frequentie van trams en metro's en het ontsluiten van nieuwe gebieden. Deze groei stuit echter op netcongestie: het elektriciteitsnet bereikt op veel plekken zijn limiet. Omdat het ov grotendeels elektrisch is, vormt dit een serieuze belemmering voor uitbreiding en verduurzaming. De RET speelt hierop in met innovatieve oplossingen zoals de Energiebank, die energie opslaat en hergebruikt via het tramnetwerk. Landelijk zijn in het Bestuurlijk Akkoord Netcongestie en ov afspraken gemaakt om samen met overheden en netbeheerders deze knelpunten aan te pakken.
In deze aflevering van de Company Challenge ging Glenn van der Burg in gesprek met Stephan Brandligt, bestuurlijk ambassadeur Netcongestie & Openbaar Vervoer bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat; Leo Vliegenthart, Assetbeheerder Energievoorziening bij de RET; en Tjark de Vries, algemeen directeur van Strukton Rail Nederland.
Company Challenge
Leidinggevenden lopen regelmatig tegen lastige vraagstukken in de organisatie aan. Dit zijn vraagstukken waar ze zelf niet de kennis, ervaring of de tijd voor hebben om het op te lossen. Tijdens 'Company Challenge' hoor je de vraagstukken waar jij en jouw vakgenoten mee worstelen en de adviezen en tips van ervaren leidinggevenden en experts.
De vraagstukken zijn herkenbaar of zorgen ervoor dat je weer nieuwe onderwerpen hoort, waar aandacht aan besteed moet worden. De adviezen kun je direct toepassen in je eigen organisatie.