Nieuws

Gijs Rademaker Beeld: RTL

Ondernemen tussen hype, groei en Haagse regels

De laatste aflevering van De Ondernemer van 2025 gemist?

Ondernemen in Nederland vraagt steeds meer tegelijk. Je moet omgaan met regeldruk, personeelstekorten en financiering, terwijl kansen zich soms razendsnel aandienen via social media of nieuwe verdienmodellen. Wanneer grijp je die kans en wanneer rem je af en hoe zorg je dat de stem van ondernemers in al die dynamiek ook echt wordt gehoord in Den Haag?

In de laatste aflevering van De Ondernemer van het jaar kwamen die vragen samen in een uitzending vol praktijkverhalen. Van landelijke peilingen onder ondernemers tot eerlijke gesprekken over falen, schulden, familiebedrijven en virale groei. Het laat zien hoe divers ondernemerschap is en hoeveel dilemma’s er onder de oppervlakte spelen.

Gijs Rademaker van het RTL Nieuwspanel schoof bij Jonathan van Noord aan om uit te leggen waarom ondernemers in 2026 een veel grotere rol krijgen in opinieonderzoeken. Thema’s als regeldruk, schulden, ziekteverzuim en de Wet DBA vragen volgens hem om harde cijfers en echte verhalen. Alleen zo kunnen ondernemers gezamenlijk invloed uitoefenen op beleid. Maar wat levert dat individuele ondernemers concreet op?

Die vraag kreeg direct context door de verhalen uit de studio. Amy Klein, eigenaar van chocolademerk De Bonte Koe, vertelt hoe een TikTok-hype haar familiebedrijf in korte tijd van twintig naar tweeduizend orders per dag bracht. De groei zorgde voor omzet, zichtbaarheid en nieuwe kansen, maar ook voor stress, teamdruk en lastige keuzes over duurzaamheid en professionalisering. Hoe blijf je trouw aan je waarden als alles ineens sneller en groter moet?

Ook het eerlijke ondernemersverhaal kreeg ruimte. Jennifer Leyendeckers deelde hoe een retreat in Italië niet uitverkocht raakte en haar dwong om financieel bij te springen. Samen met Mark Korn van BridgeFund ging het gesprek over leergeld, cashflow en het belang van financiële buffers. Wanneer is een tegenvaller gewoon ondernemersrisico en wanneer moet je vooraf beter organiseren?

Mark Simoons van Oma Coby’s Oliebollenbar liet zien hoe een warm verhaal, scherpe strategie en schaalbaarheid samenkomen.

Tot slot schoven Doortje Kruisheer en Luc Onink aan van Yup in de boom. Wat begon als een grappig kerstornament groeide in korte tijd uit tot een internationale kerstboombusiness. Hun verhaal laat zien hoe viral succes ook in seizoensproducten kan uitgroeien tot een serieuze onderneming, mits je blijft vernieuwen.

De Pitch was dit keer voor Pascal Labrie van Karma Kebab. Hij vertelde over de nieuwe fundingsronde die ze ingaan.

De Ondernemer
Elke dinsdag schuiven tussen 11:00 en 13:00 uur (top)ondernemers en andere experts aan in de studio in het programma De Ondernemer.

In De Ondernemer delen ondernemers en experts hun visie op onder meer personeel, online marketing, financiering en innovaties.

De Ondernemer is wekelijks op dinsdag van 11:00 tot 13:00 uur live te beluisteren op New Business Radio en is ook te zien, via de homepage van De Ondernemer, YouTube en Facebook.

Na de uitzending is het programma terug te luisteren via je favoriete podcastplatform.

Beeld: RTL

Luister live