
Omgeving en 'geur' bepalen succes van verandering
Organisatieverandering begint vaak met goede bedoelingen. Maar hoe komt het dat de energie in een organisatie soms stilvalt en waarom voelt de ene organisatie bruisend en de andere juist benauwend?
In deze aflevering van People Power gaat Glenn van der Burg op zoek naar de antwoorden met Merlijn Balieux, auteur van het nieuwe boek The Smell of the Place. Hij laat zien hoe de 'geur' van een organisatie – de sfeer, de cultuur, het onzichtbare weefsel – bepalend is voor verandering en vernieuwing. Hoe kun je als leider of adviseur die geur herkennen en vooral: hoe verander je die zodat mensen wél in beweging komen?
Glenn ontvangt deze aflevering ook Wim Wensink van Capgemini. Hij vertelt hoe de juiste omgeving samenwerking en creativiteit losmaakt en waarom dit vaak beter werkt dan traditionele veranderaanpakken.
Capgemini ontwikkelde daarvoor de Accelerated Solutions Environment: een pressure cooker waarin organisaties in korte tijd strategie bepalen en verandering versnellen. Geen maandenlange vergaderingen, maar intensieve sessies waarin iedereen eigenaarschap voelt.
Hoe krijg je mensen zo snel mogelijk mee in een nieuwe strategie en hoe zorg je dat verandering niet stroperig verloopt, maar juist energie geeft?
People Power
People Power is hét online radioprogramma van Glenn van der Burg over de kracht van mensen in organisaties. People Power richt zich op managers, ondernemers en professionals die hun organisatie beter wil laten presteren en hun mensen gelukkiger willen maken in hun werk. Met gasten in de studio, telefonische interviews en de laatste inzichten uit wetenschap en managementliteratuur in vogelvlucht. Elke maandag tussen 14:00 en 16:00 uur op New Business Radio.