
De toekomst van Digital Product Passports
Als fabrikant, distributeur of retailer kun je er straks niet meer omheen: het Digital Product Passport. Dit digitale document bevat uitgebreide informatie over producten, van herkomst en materialen, tot duurzaamheid en recyclebaarheid. Maar wat betekent dit concreet voor bedrijven? Hoe verandert het de manier waarop we produceren, distribueren en consumeren?
In deze eerste aflevering van Blueprints In Tech doken we in de wereld van Digital Product Passports. Er werd besproken hoe deze technologie de transparantie vergroot, de circulaire economie stimuleert en bedrijven voorbereidt op toekomstige regelgeving. Wat zijn de grootste uitdagingen bij de implementatie en welke kansen biedt het voor merken die vooroplopen in duurzaamheid en innovatie?
Olivier de Neve en zijn co-host Niels van den Bergh, ceo van MintBlue, gingen in gesprek met Merijn Everaarts, oprichter van onder meer Dopper en pionier op het gebied van duurzaamheid en transparantie; Bart Baeschnitt, expert in digitale innovatie en duurzaamheid bij PwC Nederland; en Roel Drost, directeur Klimaat en Natuur bij PwC. Hoe ziet de toekomst eruit met Digital Product Passports en welke bedrijven lopen straks voorop?
In Blueprints in Tech ontrafelen presentator Olivier de Neve en expert Niels van den Bergh de grote vragen van onze digitale tijd. Met decentrale technologie als kompas zetten zij data-eigendom en transparantie in de schijnwerpers. Waarom ontbreekt er in veel bedrijven een Chief Data Officer? Wie verdient aan jouw data en kunnen we NGO’s eigenlijk wel vertrouwen?
Luister iedere eerste vrijdag van de maand tussen 15:00 en 16:00 uur naar Blueprints in Tech op New Business Radio en krijg inzicht in de technologieën die de toekomst vormgeven.
Blueprints in Tech wordt mede mogelijk gemaakt door mintBlue.