Nieuws

03102024 Company Challenge

Het niveau van data maturity

De Company Challenge stond dit keer in het teken van data maturity.

Data maturity is de mate waarin een organisatie in staat is om data effectief te verzamelen, beheren, analyseren en benutten voor strategische besluitvorming. In andere woorden: de evolutie van een organisatie in het omgaan met data, variërend van operationele basis data tot geavanceerde, data gestuurde besluitvorming.

94% van de managers in Nederland voelt de behoefte om waardevollere data te verkrijgen. Deze conclusie, uit onderzoek van SalesForce, suggereert dat het merendeel van de organisaties nog niet tevreden zijn met hun huidige niveau van data maturity. Tegelijkertijd laat onderzoek van de Hogeschool Rotterdam uit februari 2024 zien dat Nederlandse mkb-bedrijven in de regio Rotterdam/Den Haag, een hoger niveau van data maturity ervaren dan de onderzoekers. De worsteling van de meeste organisaties zit met name op het gebied van strategische afstemming en informatietechnologie.

Voor organisaties betekent een verhoogde data maturiteit dat ze beter in staat zijn om klantgedrag te voorspellen, marktkansen te identificeren en processen te optimaliseren. Ron Lemmens ging erover in gesprek met Mirjam van Kooten, directeur bij Hippoline; Robert Vlekke, directeur bij TIFLR; en Corné Suikerbuik, Manager Marketing en Talent bij AllSolutions.

Company Challenge
Leidinggevenden lopen regelmatig tegen lastige vraagstukken in de organisatie aan. Dit zijn vraagstukken waar ze zelf niet de kennis, ervaring of de tijd voor hebben om het op te lossen. Tijdens 'Company Challenge' hoor je de vraagstukken waar jij en jouw vakgenoten mee worstelen en de adviezen en tips van ervaren leidinggevenden en experts.

De vraagstukken zijn herkenbaar of zorgen ervoor dat je weer nieuwe onderwerpen hoort, waar aandacht aan besteed moet worden. De adviezen kun je direct toepassen in je eigen organisatie.

Luister live