Hofnarschap in moderne organisaties
Dé hofnar van ons land, Juri Hoedemakers, presenteerde in een extra uitzending van De Ondernemer zijn derde boek: 'Handboek Hofnar'. Met onder meer te gast: Guido Weijers, Hans Kazan en Peter Heerschop én gepresenteerd door Roelof Hemmen.
Een hofnar houdt organisaties een spiegel voor, gaat op zoek naar de blinde vlekken en gebruikt humor, tegenspraak en reflectie om zo machtspatronen en gefilterde perceptie te doorbreken. Vroeger was hij de enige die de koning de onverbloemde waarheid kon vertellen. Maar wat is de meerwaarde van die aloude hofnar in moderne organisaties? Wat kunnen we van de hofnar leren in de tegenwoordige tijd?
Hofnar Juri Hoedemakers promoveerde aan de Erasmus Universiteit op de herwaardering van de hofnar in de huidige maatschappij. Hij onderscheidt zestien rollen waarin de hofnar van nut is voor moderne organisaties. Al deze rollen worden in zijn boek 'Handboek Hofnar' uitgewerkt, met vele voorbeelden uit zijn dagelijkse praktijk.
Tijdens de uitzending schoven onder meer gasten aan bij Roelof Hemmen in de studio, die ervaring hebben met het werken met een hofnar binnen hun bedrijf en de resultaten ervan. In de studiohal begaf verslaggever Roland Tameling zich tussen de vele gasten om hen te vragen naar nut en noodzaak van een hofnar.
Deze extra uitzending van De Ondernemer was van 16:00 tot 18:00 uur live te beluisteren op New Business Radio en was ook te zien, via de homepage van De Ondernemer, YouTube en Facebook.