Aflevering 500 van People Power
Door de enorme krapte op de arbeidsmarkt kunnen werkgevers geen mensen vinden om het werk te doen. Op dit moment zijn er meer vacatures dan werklozen. Daardoor is het werven en behouden van nieuwe personeel binnen organisaties een belangrijk thema geworden.
Daarnaast is ook onze manier van werken is het afgelopen jaar sterk veranderd mede onder invloed van de coronapandemie en de gevolgen daarvan. Hybride werken is heel normaal geworden en inmiddels heeft bijna 70% van de bedrijven een thuiswerkregeling. Maar ook de robotisering heeft voor een grote verandering gezorgd in de manier waarop we ons werk hebben ingericht.
In deze aflevering van People Power schoven er vijf experts aan in de studio waarmee Glenn op zoek ging naar de veranderingen die het werken het afgelopen jaar heeft ondergaan en wat dat betekent voor het werken in het komende jaar. Glenn sprak met Tanja van der Lippe, hoogleraar Sociologie aan de Universiteit Utrecht; Joop Schippers, hoogleraar Arbeidseconomie aan de Universiteit Utrecht; Eva Knies, hoogleraar Strategisch Human Resource Management aan de Universiteit Utrecht; Hajo Reijers, hoogleraar Business Process Management & Analytics aan de Universiteit Utrecht; en Thomas Martens, medewerker kennisvalorisatie verbonden aan de Future of Work Hub van de Universiteit Utrecht.
De wereld van ons werk is het afgelopen jaar sterk veranderd. Veranderende eisen van de klant, digitalisering en automatisering leiden tot andere diensten en producten. Mensen werken vaker thuis en organisaties moeten zich daaraan aanpassen. Hierdoor zijn organisaties op zoek naar medewerkers met nieuwe vaardigheden. Medewerkers zijn op hun beurt op zoek naar meer flexibiliteit, een ander evenwicht tussen werk en privé, voldoende leermogelijkheden en ook een andere vorm van leiderschap. Kortom, het zijn moeilijke tijden om te ondernemen. De arbeidsmarkt zit op slot, bedrijven zijn volop in verandering en de toekomst is onzeker door rentestijgingen, inflatie en een oorlog. Hoe houd je als onderneming het roer recht?
Voor antwoorden op deze vragen had Glenn twee experts uitgenodigd: Guido Heezen, oprichter en directeur van Effectory; en Arjen Swank, Senior Engagement Specialist bij Effectory. Met hen blikt Glenn terug op het afgelopen jaar en bespreekt hij de trends van volgend jaar.
Bijna acht jaar geleden maakte Glenn zijn eerste proefprogramma (toen al direct onder de naam People Power). Acht jaar later is het tijd voor aflevering 500. Te gast zijn de voormalig en huidig partners van People Power en hoor je live muziek van het muzikaal talent 'JOASH'. Glenn gaat met hen in gesprek over hun kijk op mensgericht organiseren. Wat zijn hun belangrijkste inzichten en praktijkvoorbeelden? De uitzending was live op LinkedIn te volgen en via de comments in deze LinkedIn Live kon je vragen stellen aan de gasten en aan Glenn van der Burg zelf.
Elke maandag van 14:00 tot 17:00 uur wordt People Power live uitgezonden op New Business Radio, dé nieuwe zakenzender van Nederland! Het station brengt, 24 uur per dag en 7 dagen per week, non stop lekkere muziek voor op het werk en doet verslag van bijzonder ondernemerschap. Ondernemende mensen, inspirerende gesprekken, innovaties en duurzaamheid. Van hippe start-up tot ijzersterke multinational, iedereen praat mee op New Business Radio.