De Ondernemer #26
Inmiddels kan niemand er nog omheen: de zeer duurzame en gezonde ontbijtproducten van Holie. Hoe is het jonge bedrijf in krap vijf jaar tijd zo'n succes geworden? Mede-oprichter Valentijn van Santvoort vertelde het in De Ondernemer, waar hij de co-host was van Remy Gieling en Roland Tameling.
De afgelopen tien jaar bouwde Valentijn van Santvoort als strateeg merken als onder meer HAVAS, Media.Monks en VICE. Merken die daadwerkelijk een vernieuwende positie durven innemen, daar kreeg hij sinds dag één de meeste energie van. Toch bleek dit niet altijd even makkelijk, omdat veel bedrijven vastzitten in een aandeelhoudergedreven systeem waarbinnen dingen anders doen niet de norm is, aldus Van Santvoort. "De ultieme droom was dan ook om een eigen ‘challenger brand’ in de markt te zetten wat de gevestigde orde laat zien dat het anders kan. Het doel? Een positieve impact te maken op het leven van mensen.'' Zo begon Van Santvoort zijn avontuur met ontbijtmerk Holie.
Met een granola- en mueslilijn bij alle grote supermarkten is Holie het snelstgroeiende ontbijtmerk van Nederland. Alle producten hebben nul procent toegevoegde suiker, hebben de nutri-score A en zijn vegan. Sinds 2020 is de onderneming een officiële B Corporation. Waarmee Holie net als Tony Chocolonely, Patagonia en Dopper voldoet aan de hoogste standaarden van sociale, maatschappelijke en ecologische impact. Maar wat nu? Hoe wil Holie verder groeien, ook in het buitenland wellicht, en wat drijft Van Santvoort als ondernemer? Presentatoren Remy Gieling en Roland Tameling wilden het allemaal weten.
AND Digital, een van oorsprong Brits bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van software én teams, heeft Ilze Cools aangetrokken tot Club Executive van de nieuwe vestiging in Rotterdam. Opvallend is dat met Christine Kingsley als People Lead en Marieke Verroen als Service Delivery Lead het gehele managementteam van de Rotterdamse Club uit vrouwen bestaat, iets wat helaas nog niet veel voorkomt binnen techbedrijven. Is dit een trend en hoe belangrijk is het dat er meer vrouwen in de top van techbedrijven actief zijn? We vroegen het Ilze Cools, want ook zij was te gast in De Ondernemer.
Volgens oprichter Rob Toonen van Buddee zijn mkb-bedrijven veel tijd en geld kwijt aan het regelen van HR-zaken zoals salarisadministratie en arbeidsvoorwaarden. De startup wil dat probleem oplossen met een online platform. Mooi nieuws: het bedrijf heeft een miljoen euro aan financiering opgehaald bij een netwerk van strategische angel investors. Maar hoe wil de ondernemer verder groeien? Plus: wat is het advies van Tom Mom, hoogleraar Strategische Groei en Implementatie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en co-auteur van de bestseller 'Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen' ? Hij weet als geen ander wat een ambitieuze ondernemer met groeiambitie te wachten staat. Als docent verbonden aan Het Groeicollege helpt hij ondernemers om te anticiperen op deze ontwikkelingen en begeleidt hij hen in het opstellen van een persoonlijk groeiplan.
Het was weer een bomvolle show. Schrijver, spreker en presentator van het New Business Radio-programma People Power, Glenn van der Burg, kwam vertellen over zijn nieuwste boek 'Podcasten voor communicatieprofessionals'. Waarom moet jij als ondernemer dit boek lezen en welke andere adviezen wilde Van der Burg met ons delen?
Verder hoorde je Hans van Barel van HP met insights op het gebied van uitdagingen voor het mkb en hoe HP hierop inspeelt met (print)oplossingen. Verwacht antwoorden op vragen als hoe duurzaam printers tegenwoordig zijn en welke exemplaren het meest geschikt voor thuiswerkers.
In De Ondernemer Onderweg was Iwan Göbel van Burton Car Company te gast. Het bedrijf, opgericht in 1993 door de broers Dimitri en Iwan Göbel, is overgenomen door 2CV Mehari Club Cassis, waarmee het Nederlandse automerk in Franse handen komt. Beide broers blijven betrokken bij het merk uit Zutphen, als aandeelhouders maar ook in toekomstige creatieve en technische projecten.
Ook deze week was Job van den Berg van Blue Field Agency weer te gast. Hij maakt in zijn radiocolumn Data Dinsdag duidelijk hoe als ondernemers met digitalisering en data om te gaan. En wat zou de radioshow zijn zonder Ondernemertjes, de radiocolumn van Nico Dijkshoorn?
De Ondernemer is wekelijks op dinsdag van 11:00 tot 13:00 uur live te beluisteren op New Business Radio en is ook te zien, via de homepage van De Ondernemer, YouTube en Facebook