Nieuws

De Ondernemer #18 - 13092022

De Ondernemer #18

De Ondernemer op New Business Radio gemist?

Impact maken met maatkleding voor alle momenten van de week, het is al sinds 1997 dé drijfveer van Roel Wolbrink en zijn team van New Tailor. Tijdens De Ondernemer Live nam Roel ons als co-host van Remy Gieling en Roland Tameling mee door 25 jaar 'kleermakerij voor liefhebbers van stijlvolle kleding' en de retail nu en straks.

Roel Wolbrink startte als 'pakkenarchitect' in 1997 maatpakkenatelier New Tailor en geeft trainingen over zelfpositionering, etiquette, stijl, imago en klantgerichtheid. Eerder schreef hij Het Blauwe Boekje - Kledingvoorschriften en Businessetiquette, en Roel is co-auteur van de bestseller Het Blauwe Boekje - Stijlgids over manieren, eten, drinken en kleding. Vanuit al deze invalshoeken gingen we, juist gelet op het 25-jarig bestaan van New Tailor, naar het toen, nu en de toekomst.

Bijzonder hoogleraar/econoom Cor Molenaar somde het rampscenario voor het MKB in één van zijn blogs puntsgewijs nog even op: 1- de energieprijzen schieten omhoog en vooral energie-intensieve MKB-ondernemers zoals bakkers, cafetaria en restaurants zullen omvallen. 2- Coronasubsidies moeten worden terugbetaald en wel zo snel mogelijk. 3- Inflatie moet gecompenseerd worden, maar er wordt gekozen voor loonsverhogingen. 4- Personeel zoekt naar overheidsbanen die betere werktijden hebben en beter betalen dan werken in het MKB en horeca. 5- De koopkracht daalt per dag, waardoor een 'klant' minder kan kopen. En 6- De herstelkosten van koopkracht worden betaald door extra belastingheffingen bij bedrijven. Wat te doen? Cor Molenaar nam ons mee in oplossingen.

Met traditioneel belangrijke verkoopmaanden in aantocht, incluis events als Black Friday, wat wordt de strategie van A Fish Named Fred daarbij? Want én goed aanwezig in de winkelstraat, internationaal, én goed aanwezig online, wordt het voor het bekende lifestyle/kledingmerk weer een belangrijke, interessante periode. Founder Rob Schalker gaf in de uitzending zijn ideeën prijs.

Innovatie troef binnen onze landsgrenzen: Kitepower. Het bedrijf ontwikkelt sinds 2016 een kosteneffectief alternatief voor traditionele windenergie door vliegers te gebruiken om elektriciteit op te wekken. Kitepower stelt jaarlijks meer dan 3 miljoen ton CO2-uitstoot aan diesel te kunnen besparen door hun uitvinding te integreren als windoplossing: dat komt overeen met 50 miljoen nieuwe bomen die in tien jaar worden geplant. Hoe deze innovatie precies werkt en waar het toegepast zou moeten gaan worden kwam Kitepower-CTO Joep Breuer vertellen, ook over de crowdfundingcampagne die in volle gang is.

Van 23 t/m 25 september is er de EV Experience op Circuit Zandvoort. De nieuwste EV’s staan voor klaar in de pitstraat en op de paddock, pitboxen zijn omgebouwd tot pop up stores van diverse merken en leveranciers, er kunnen proefritten gemaakt worden er zijn workshops. Initiatiefnemer Maarten Pompen nam ons mee door het programma, maar ook door de ontwikkeling van juist zakelijk elektrisch rijden.

De Ondernemer is wekelijks op dinsdag van 11:00 tot 13:00 uur live te beluisteren op New Business Radio en is ook te zien, via de homepage van De Ondernemer, YouTube en Facebook.

Luister live