Duurzaamheid in de kledingindustrie
Veel textiel verdwijnt nog in de verbrandingsoven. De recycling van nu zorgt vaak voor kwaliteitsverlies. Spijkerbroeken worden bijvoorbeeld isolatiemateriaal voor de bouw. Er zijn al nieuwe technologieën, maar hoe kunnen we dat opschalen? Hoe organiseren we die nieuwe keten van inzamelen, sorteren, verwerken en weer hergebruiken? In deze aflevering onderzochten we met elkaar de circulaire uitdaging van textiel.
Te gast in de uitzending waren: Rob Heinsbroek van Ethics Group, een organisatie- en adviesbureau voor de confectie-industrie; Theo Janssen, ondernemer van textielbedrijf Arjatex; Ronald Balvers, directeur van recyclingbedrijf GP Groot, Els Boesveld van de Provincie Zuid-Holland en David Kemps, sector banker industrie bij ABN AMRO. Het Wilde Idee kwam dit keer van Mireille Geijssen van i-did.
Hoe laten we de wereld na aan de volgende generaties? Droogte, opwarming van de aarde, uitputting van grondstoffen en luchtvervuiling. Hebben we betaalbare oplossingen voor deze problemen? Dit en meer hoor je elke maand in het programma ‘Groene Groeiers’ op New Business Radio.
Duurzaamheid het is niet meer weg te denken. In ons dagelijks leven, de politiek en natuurlijk op het gebied van business. In Groene Groeiers gaat presentator Glenn van der Burg met verschillende studiogasten op zoek naar een match die leidt tot innovatieve processen, producten en diensten die duurzaam én rendabel zijn.
Iedere tweede vrijdag van de maand tussen 11:00 en 12:00 uur hoor je Groene Groeiers op New Business Radio. In dit radioprogramma hoor je de uitdagingen van ondernemers, de duurzame oplossingen, inspiratie en dus ‘de match’. Of niet. Groene Groeiers is een ondernemersnetwerk van VNO-NCW, waarin ondernemers duurzaamheidsuitdagingen aangaan.
Het programma is ook terug te luisteren als podcast via alle bekende podcast platforms (onder meer Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts).
Groene Groeiers wordt in samenwerking gemaakt met Provincie Zuid-Holland.